søndag 23. september 2012

Pappas skigenser

Med matchende, grått saueteppe fra Princess.
 
 

Redesign med gode minner

Som nygift i 1950 strikket min mamma en skigenser til min pappa. Den skulle være en overraskelse til jul, så hun kunne bare strikke når han ikke var hjemme, og hun kunne heller ikke la ham prøve den underveis. Resultatet ble en flott skigenser som var for liten.
 
 
Ca 20 år senere ble den sydd inn til meg, og gjort kort og fin etter datidens mote. Jeg syntes den var kjempefin til mine lilla, cordfløyel slengbukser og brune, semskede tresko med frynser. Muligens hadde genseren vært brukt av min bror i mellomtiden. Heldigvis tok jeg vare på den, og nylig fikk pappas skigenser nytt liv som hyttepute og tevarmer. Redesign, kalles det nå.
 

Mens puten er laget av bolen på genseren, er tevarmeren sydd sammen av ermene. Den er sydd utenpå en annen tevarmer, og isolerer derfor dobbelt. Og så tar den seg strålende ut mot den nymalte, hvite peismuren.

Finere hyttepute og tevarmer skal man lete lenge etter, mener nå jeg. Et hyggelig minne om pappa er de jo også - selv om han aldri brukte genseren.





1 kommentar:

  1. Hadde det ikke vært kult å gjøre det samme med en gammel blå Mariusgenser da?

    http://farm1.staticflickr.com/52/112955947_4cb15d8705_z.jpg

    SvarSlett