lørdag 17. august 2013

Oppussing med sørgelig overraskelse


Zzzzzzz

Se mitt nye soverom!



Fint, synes jeg.

Så gjorde jeg det endelig: Pusset opp soverommet! Det første av to. Her var det gulnet panel fra øverst til nederst. Slett ikke ukoselig, det er ikke det. Men jeg liker det bedre nå!


Men å pusse opp er alltid mer jobb enn man tror - selv om man vet dette på forhånd. Jeg har vært flink og fulgt opptil flere oppussingsregler denne gangen. Har lest hytteoppussingsrådene i utmerkede Hytteliv grundig. Jeg har jo pusset opp før - hjemme - men aldri gammelt, ubehandlet panel. 

Men det er grenser for hvor flink man skal være. Jeg må innrømme at det ble lite vasking først (= ingen), men jeg har da sparklet og pusset og til og med grunnet. Grunning med kvistlakk. Så kom ikke her.
Deretter to strøk av Jotun Lady-fargen "Sand" på veggen. "Blåtind" på senger og hyller. De samme fargene pluss fargeprøver fra Flügger (fulgte med et ukeblad) på kommoden. Matcher fillerya fra Maxbo som bare det!

 


På grunn av diverse maleprosjekter har det andre soverommet vært brukt til ymse rot denne våren og sommeren. Det blir lett sånn. Blant annet har det ligget en stor haug dyner og puter på den nederste køyesenga. Endelig ble det anledning til rydding. Men hva fant jeg der, under flere lag sommerdyner og vinterdyner, som en omvendt prinsesse på erten? En mus! En liten, fullkommen, helt inntørket og for lengst død mus!

 
Lille Mus
  
Det var jo nesten litt sørgelig. Hadde den spist musegiften jeg hadde lagt ut i vinter? Fått vondt i magen sin, krøpet inn under dynene og lagt seg der for å dø?
Dette er jo fryktelig å tenke på. Den var så perfekt og fin der den lå, det var nesten så jeg hadde lyst til å ta vare på den. Den var jo ferdig tørket og bokstavlig talt bare skinn og bein. Men nei, så gal er jeg tross alt ikke.

Lille Mus fikk sin endelige grav under en mosedott i blåbærlyngen.   


4 kommentarer:

  1. Musa følte seg ikke bra den dagen, vært andpusten, kjent trykk i brystet, smerter i forlabbene, lagt seg nedpå litt og så tuppa av.

    SvarSlett
  2. Ja, du skal se det var slik det skjedde. Og trykket i musebrystet ble ikke mindre av alt jeg dynget oppå den senga. Det oppsto uansett et perfekt miljø for likpreservering. Naturlig mummifisering.

    SvarSlett
  3. Nettopp oppdaget bloggen din. Så fine bilder! Du skal inn på listen min i hvert fall. Og det soverommet var flott! Liker fargene, kan hende det kopieres en gang...

    SvarSlett
  4. Takk skal du ha! Hyggelig at du liker soveromsfargene. Er fornøyd selv også!

    SvarSlett