søndag 25. august 2013

På tide med mat

Ser tørre ut, men er saftige og gode takket være havregryn og yoghurt.

Ingers grove hyttescones

Det har vært lite matskriverier denne sommeren. Det betyr ikke at jeg ikke har spist - overhodet ikke. Det blir snarere litt for meget når man skal kose seg på hytta. Med de konsekvenser det får. Men det er nå så. Mat må man ha. Og nå har jeg prøvd meg på scones til frokost! Lette å lage, bare røre sammen, ingen heving, 20 minutter i ovnen. Og det beste av alt: De skal helst spises med en gang! 
Men jeg tenker jo litt helse og sunnhet jeg også, slik man gjør nutildags, og dermed har jeg prøvd meg fram til disse grove sconsene. Med havregryn, yoghurt, blåbær, valnøtter og en skvett rapsolje. Sunne som bare det. Og ikke nok med det: De er både gode og mettende!

Gir ca. 8 -9 stk.

200 g fin sammalt hvete
100 g hvetemel 
3 ts bakepulver
1/2 ts salt
40 g havregryn, lettkokte
ca 50 g grovhakkede valnøtter
ca 4 ss blåbær eller tyttebær (gjerne frosne)
200 g gresk yoghurt
2 dl lettmelk
1 - 2 ss rapsolje
eventuelt: 2 ss flytende honning

Bland alle de tørre ingrediensene godt. Rør sammen yoghurt, melk og olje (og evt. honning). Bland våte og tørre ingredienser til en deig. Den skal være litt klissete.
Hvis du bruker båbær og ikke vil ha helt blå scones, må du være litt forsiktig slik at bærene ikke knuses for mye. Frosne bær gjør dette enklere.

Bruk en sleiv og en skje og form 8 - 9 boller som legges på et smurt bakebrett. De trenger ikke være så "fine". Stek dem midt i ovnen på 200 grader i ca. 20 minutter.
Serveres med en gang. Spesielt gode med brunost, gulost, rørte bær eller syltetøy. Eller bare meierismør!

Det enkle er ofte det beste!

Nå begynner tyttebærene å modnes, og så snart jeg har fått plukket noen, får dere en oppdatering av scones-temaet med rørte tyttebær! Mmmmm....







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar