søndag 8. september 2013

Sprit og berømmelse

Hytteliv på besøk

Journalist Sverre Julsrud Kristiansen (t.h.) og fotograf Sveinung Bråthen.

Ryktet har løpt raskt. Ryktet om en utrolig trivelig, liten hytte i Fosslia. Det måtte jo bare skje: Norges desidert beste hytteblad, Hytteliv, tok kontakt og tryglet om reportasje.
Jeg håpet på sol, fikk tåke.
Det hadde da i hvert fall sluttet å regne. Og slik sett kan jeg ikke si at "det kunne ikke vært verre".
Men jeg ser ikke bort fra at disse to flinke karene har klart/vil klare å få til noe fint ut av det!
Det de ønsket var vel en liten, enkel hytte som ikke er pusset opp fra innerst til ytterst, og det fikk de. 
Men det hadde gjort seg med et gløtt av sol.

Jeg ser ikke bort fra at det kommer til å handle litt om tyttebær. En rød tråd i reportasjen. Jeg hadde jo hytta full både av nyplukkede bær, rørte bær og bakverk med bær. Jeg tror til og med de fikk med seg dette norgesglasset på et av bildene:

Her er det litt lite tyttebær. Har fylt på mer.

Tyttebær på sprit!
Det vil si vodka. Kjøpevodka. Av dette blir det tyttebærdram eller kanskje tyttebærlikør. Har laget det siste en gang før for mange år siden. Men da besto spriten av en utsøkt ferierestemix bestående av gammal Metaxa, litt grappa, en skvett slivovitsj og resten av en flaske gin. Og du verden så godt det ble!

Men likøroppskriften kommer ikke i Hytteliv, derfor deler jeg den med dere her.
Oppskriften sto i ukebladet Hjemmet i 1990:

Tyttebærlikør
2 liter tyttebær
70 cl ukrydret brennevin, 60%
(går sikkert bra med 40% også, men husk at alkoholprosenten daler betydelig når sukkerlaken blandes med brennevinet.)

Sukkerlake:
7 dl sukker
3 dl vann
saften av 1 sitron

Legg bærene på et norgesglass eller liknende. Hell over spriten og la det stå kjølig i ca. tre uker. Sil fra bærene.
Kok en tykk sukkerlake og avkjøl. Bland sukkerlake og sitronsaft i spriten til passe søt likør.
Hell den på flasker eller tett karaffel og la den stå mørkt og svalt.

Hvis du dropper sukkerlake, får du dram.

Hyttelivgutta jobbet hardt hele tiden og rørte ikke spriten.

Og når kommer reportasjen på trykk? Ikke godt å si, men jeg vil tippe nærmere neste tyttebærsesong!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar