søndag 1. desember 2013

Julerødt og godt

Drikkeklar!

Bare en liiiten smak...


Tyttebærlikøren fra hytta er klar til å drikkes!
Søt og rød og fin er dette den perfekte juledrikk! Både i hytte og heim.

Egentlig har den vært klar lenge, det tar ikke lang tid å få ferdig en deilig tyttebærlikør.
Oppskriften fikk dere tidligere i høst, men om dere mot formodning ikke har notert den,
finner dere den her.
Når sant skal sies, har jeg ikke fulgt oppskriften slavisk. Årets likør er ikke så søt - og dermed enda bedre. 
Slik så den ut i høst da jeg hadde lagt tyttebær på sprit (vodka):


Med bær rett fra hyttetomta!

Jeg er ikke den eneste i verden som liker å lage godsaker av tyttebær. En som virkelig kan sakene, er Kirsten Winge i Søre Osen, som jeg er så heldig å kjenne. For dere som er interessert i vilt, bær og annen mat fra naturen, vil jeg anbefale hennes kokebøker. Oppskrifter finner dere også på hennes hjemmeside: kirstenwinge.wordpress.com 

Kirsten har en oppskrift på tyttebærgløgg som jeg skal prøve. Jeg har fortsatt litt tyttebær i fryseren,
og av dette skal jeg lage et skikkelig julete tyttebækonsentrat jeg kan blande med rødvin.
MÅ jo bare være godt!


Årets gave: Tyttebærgløgg! (Foto: Arne Nohr)


Tyttebærgløgg
3 liter tyttebær
3 liter vann
2 ts hel nellik
1/2 ts malt kardemomme
ca 1,2 kilo sukker

Bland sammen tyttebær (du kan bruke friske eller opptinte), vann, hel nellik og kardemomme. Kok opp og la dette koke i ca 10 minutter. Da vil du kjenne en herlig aroma spre seg på kjøkkenet! Sil av og rør inn sukkeret til alt er oppløst. Skum av. Hell tyttebærgløggen på rene flasker. Denne oppskriften gir ca 3,8 liter tyttebærgløggkonsentrat. Oppbevar flaskene kjølig.
Tyttebærgløgg blandes med lik mengde rødvin og varmes, og tilsettes rosiner og hakkede mandler.  Det er også mulig å blande i litt sterkere saker. Tyttebærgløggen blir ikke ødelagt av den grunn! Ønsker du gløgg uten alkohol, blandes den med vann. Prøv deg frem hvor sterk du vil ha gløggen.



1 kommentar:

  1. Nå vet jeg hva jeg skal lage til neste år! Tyttebærgløgg og tyttebælikør! Kjempbra tips :) Tusen takk!
    Rundt "ulvehiet" er det mye tyttebær .. gleder meg allerede til å plukke!

    SvarSlett