lørdag 19. april 2014

Hvordan koke et egg


Finn to feil


Påskeaften har også en morgen. Egentlig er det ikke før i morgen det er påskemorgen, men frokost må man ha - spesielt på hytta. Og da slurver man ikke. Påskefrokostbordet er dekket. Med gulrutede påskebrikker. Tent påskelys. Påskeeggene er kokt. Påskekaffen snart klar.
Påskeperfekt? Nei, på dette bordet er det to feil. Det vil si, 2 X 2 feil.
Hvilke feil, kommer jeg tilbake til.

I likhet med svært mange andre nordmenn spiser jeg egg til frokost hver dag i påsken. Et godt, kokt egg slår egg og bacon, spør du meg. Og på selve Påskeaften skal det handle om egg - det vil si hvordan man koker et egg.


Ingen sak, sier du? Helt enig! Men av erfaring vet jeg at dette er noe mange finner svært vanskelig. Når fikk jeg sist et brukbart kokt egg når en annen har utført oppgaven? 
"Fem minutter", ber jeg.
Hvor vanskelig kan det være??
Så blir det hardkokt.

Min oppskrift er slik:
Kok opp vann.
Kok eggene fem minutter.

Til tross for denne ytterst enkle fremgangsmåte, finnes det utallige nettartikler som forklarer hvordan egg skal kokes. Her, for eksempel:

La oss ta det steg for steg: 
1. Kjøp egg. Burde være enkelt.
Kompliserende: Hva slags egg? Fra glade høner eller ulykkelige høner? Store egg, middelstore egg, hvite egg, brune egg?
Siden jeg er på hytta, har mitt valg falt på på lokale, økologiske egg. Hønene er etter sigende frittgående og glade, og som du ser, nyter eggene et fargerikt fellesskap:


Brune og hvite i perfekt harmoni


Fra Veiåker og Øderud gård.


2. Kok opp vann. Legg eggene forsiktig i.
Kompliserende: Eggene kan sprekke. Ett råd er å la eggene være romtempererte før de legges i vannet. Et annet er å prikke hull i den butte enden, der det er en liten luftlomme (som utvider seg ved oppvarming). Men det siste kan like gjerne skade skallet slik at det virker mot sin hensikt. Selv gjør jeg det aldri. Jeg hopper rett i det uten sikkerhetsforanstaltninger! Egg rett fra kjøleskapet! I ni av ti tilfeller går det bra.


Pass på klokka.

3. Ta tiden! Bruk et alarmur. Bedre enn å fikle med mobilen. Sekundene flyr. Fem minutter pleier å passe de fleste: Fast hvite og bløt plomme.
Kompliserende 1: Eggstørrelsen varierer. La dem koke litt lenger hvis de er ekstra store. 
Kompliserende 2: Om hytta di ligger høyt til fjells, må du også beregne litt ekstra koketid. Jo varmere vannet er, jo raskere blir egget ferdig. Men i høyden koker vannet ved lavere temperaturer enn 100 grader, hvilket betyr at det er umulig å varme vannet opp til 100°C. Derfor tar det lengre tid å koke egg på fjellet. 
Kompliserende 3: Flere eggespisere rundt hyttefrokostbordet og mange egg i liten eggekjele. Er det fler enn tre egg, kjøles vannet ned så mye at det tar litt tid før det koker opp igjen. Tidtakingen går i ball. En større kjele med ekstra mye vann, vil holde kokingen i gang.


Perfekt! Lett som bare det!

4. Spis! Og spis det med én gang!
Kompliserende: Her er det mange som tabber seg ut, og dette er feil nummer 1 på bildet øverst: Egget er plassert under en eggevarmer og står og venter! Synd og skam. Varmeprosessen fortsetter. Det blir hardt. Noen få minutter er nok, så er skaden skjedd.

Så til feil nummer 2: Bordet er dekket med vanlige teskjeer av stål. Det smaker mye bedre med eggeskje av plast.
Kompliserende: Den perfekte eggeskje skal visstnok være av perlemor. Men hvor får man tak i det? Og er eggeskjeer av perlemor forenelig med et enkelt, norsk hytteliv? 


Ordentlig eggeskje

Her var det veldig mye kompliserende. For hvorfor gjøre noe lett når det kan gjøres vanskelig?
Min oppskrift er fortsatt slik:

Kok opp vann.
Kok eggene fem minutter.


Det pleier å gå bra. 


Fine eggevarmere. Men bruk dem ikke til det - holde egg varme, altså.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar