søndag 7. august 2016

Gylne tider



Dagens fangst: F.v. fåresopp, piggsopp og kantareller

Veien til en god risotto

Det er gylne tider på hytta i disse dager. Jeg dro opp for å plukke blåbær, men endte med å bruke all min tid på å plukke sopp. Jeg ville nemlig lage meg sopprisotto.

Det fantastiske er at jeg har et lite superhemmelig kantarellsted på min egen hyttetomt. De er ikke så mange, de gullgule delikatessene, men de er en god start.


Fra egen hyttetomt. Like etter fant jeg tre til. En bra start.

Jeg kan fire sopper: Kantarell, piggsopp, steinsopp og fåresopp. Holder lenge for meg.
Jeg har lært meg hvor jeg finner dem også. Litt her og litt der. Det blir noen turer. Ingen steinsopp i år, men masse kantareller. Jeg fant kantareller på alle mine "hemmelige" steder midt på stien og langs veien, men de var stort sett knøttsmå.
Da oppstår et dilemma. Plukker jeg småtassene med en gang, eller lar jeg dem stå og vokse seg store - og dermed risikere at andre finner dem?
Jeg nøler vel egentlig ikke. Jeg plukker. Ingen andre skal få dem. Dessuten vil ha risotto NÅ!




Ikke så fine. Men gode nok for meg.


Til slutt ble det full kurv (jeg har liten kurv), og jeg var fornøyd. Og sannelig ble det mer sopp dagen etter.
Og det ble mer enn nok til risotto! Her kommer oppskriften:


Risotto med sopp. Herrlig!


Risotto med skogsopp

Her har jeg juksa litt - all hytteenkelhet. Jeg har brukt en pose Superbra "økologisk risotto" med steinsopp.
En ypperlig base for en ekte, italiensk risotto:



Ingredienser:
Skogsopp (Jeg brukte kantareller og fåresopp), skåret i biter og stekt.
1 pose Risotto med steinsopp
2 ss olivenolje
1-2 ss smør
En stor håndfull revet parmesan. Pluss litt ekstra til å drysse på toppen.
Nykvernet pepper

Tips:
Ekstra godt blir det selvfølgelig med bacon: Sprøstek noen skiver bacon i stekeovnen. Drysses over den ferdige risottoen helt til slutt.

Slik gjør du:
Tilbered risottoen etter anvisningen på posen.
Bruk hele den oppgitte væskemengden (9 dl) og følg den oppgitte koketiden (17 min.) Husk at en italiensk risotto skal være litt kremet i konsistensen og kan godt flyte litt ut. MEN - viktig - selve risen skal ikke være overkokt og grøtaktig! Riskornene skal være faste og akkurat gjennomkokt.
Når risottoen er ferdig kokt rører du inn smør og parmesan samt den stekte soppen. Gjem noen kantareller til å legge på toppen. Til slutt drysser du over litt ekstra parmesan. Og gjerne litt sprøstekt bacon!

En grønn salat er godt til. Jeg foreslår en sprø, grønn salat blandet med finstrimlet endive og avocado i biter. Blandes med olje og eddik, salt og pepper.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar