tirsdag 16. august 2016

Nøtte på restaurant

Her sitter'n. Har nesten tømt restauranten.

Lesere av denne bloggen vet at en av mine mest trofaste hyttevenner er ekornet Nøtte.
Egentlig finnes det flere Nøtter omkring hytta - av begge kjønn -  og de er alle suverene til å rane fuglebrettet. Slik som her, på et bilde fra i fjor:


Nøtte har stil når fuglebrettet ranes.


Men i år har ekornene latt fuglene ha maten sin i fred. Det skyldes nok at de har fått sitt eget spisested,
en liten Nøtte-restaurant på en furustamme bak hytta mi. 

Menyen er enkel, men utsøkt:
Peanøtter med skall
Hasselnøtter uten skall


Nytt påfyll. Klar til gjester.

Ekornrestauranten er fiffig laget, både for ekorn og menneske. Ekorn får mat, menneske får underholdning. Slik er det i hvert fall tenkt. Man skal nemlig i prinsippet kunne observere ekornet når det løfter på lokket og fisker opp ei nøtt.  

Men det klaffer jo sjelden. At jeg tilfeldigvis kikker ut av det lille kjøkkenvinduet akkurat når Nøtte velger å ta seg en matbit. Jeg har sett det én gang, da ble lokket åpnet ovenfra og ned på suverent ekornakrobatisk vis. Da da hadde jeg naturligvis ikke et kamera for hånden.


Forstyrret i lunsjen. Er det noen som beveger seg bak hyttevinduet?

Sist helg klaffet det nesten. Jeg hørte lyden av lokket som falt ned, og styrtet bort til vinduet. Og der satt Nøtte og gomlet fornøyd på lunsjen han nettopp hadde fisket opp fra restauranten. Gjennom en uvasket kjøkkenrute rakk jeg å knipse et par bilder før han fikk ferten av meg og forsvant.
Ingen takknemlighet å få! Personlig synes jeg Nøtte kan opptre litt mer, det er tross alt jeg som fyller på denne restauranten.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar