søndag 14. august 2016

Tekniske trøbblerier



En god bok og en kopp te med honning. Det er det man kaller HYTTEKOS.

Hyttestress

Se godt på dette bildet. Mye fredelig, pulssenkende hyttekos her. En god bok, tente lys, en kopp glovarm te søtet med lynghonning fra norske bier, servert i det nostalgiske serviset "Lotte" arvet etter mine foreldre
(for øvrig med nyinnkjøpt tekanne i samme serie fra bruktmarkedet på Vestkanttorget i Oslo). Det eneste som høres er lyden av ei flue som surrer mot vindusruta. Burde vært en bie naturligvis, men det er det ikke.

Det TV-frie, datafrie hyttelivet. Sånn er det mange vil ha det. Sier de, i hvert fall.
Men er det slik jeg vil ha det? Ja, absolutt. MEN i trygg forvissning om at TV-en virker straks jeg trykker på on-knappen, og at jeg kan koble meg på nettet og sjekke mail og Facebook anytime. Da først kan jeg senke skuldrene helt. Sånn er det blitt.  

Liker ikke å se dette på dataskjermen:


Nei, nei, nei!


...eller å finne TV-antennen i denne tilstanden etter vinteren:


Nei, og atter nei. Tålte ikke snømengdene.

Så mye styr! Orker ikke!
Våren ble innledet med telefoner til Riks-TV, med påfølgende montering av ny antenne og masse penger til montør.
Sommeren ble innledet med masse telefoner til Ice.net fordi jeg plutselig ikke mottok datasignaler lenger. Verken på PC eller mobil. Hadde virket i to år, virket bedre enn noen gang i juni, virket overhodet ikke i juli. 
Ny router mottatt og installert. Fortsatt ingen signaler. "Hva med å forsøke antenne", foreslo kundeservicemannen - den fjerde i rekken av hjelpsomme Ice-folk. Som likevel ikke kan hjelpe meg.
Hva skjedde egentlig, fra juni til juli? Uoppklart mysterium.


Antennen.

Antenne mottatt. Raskt opp på hytta denne helgen for å teste den, slik at jeg kan rekke å returnere antennen innen fristen hvis den ikke funker. Den koster tross alt 1500 eller noe sånt. Opp lørdag, koblet den til.
Hva skjer? Ingen verdens ting. Ventet til neste dag, ringte Ice. Men det er jo søndag. Kundeservice stengt. Burde skjønt det. Dro hjem med antennen.

Drit i data på hytta!
Penger spart!
Dyrt nok med TV-en og alt annet. Får jo mail og facebook på mobilen i ny og ne. Med avslått wi fi vel å merke. Det får holde.
Blogge, det kan jeg gjøre når jeg kommer hjem.

På hytta kan jeg for eksempel lese en bok. En god en, som denne: Bienes historie av Maja Lunde. Kritikerrost, og jeg skjønner hvorfor. Hadde overhodet ikke behov for Facebook mens jeg leste denne.



God bok.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar