mandag 10. juli 2017

Sommerlig smak av jul



Snart skal det bli mat!

En sommermiddag

Middag på gang! Livretten fra desember - pinnekjøtt - skal bli deilig sommermiddag. De "minst fine" bitene fra en pose røkt Gilde pinnekjøtt har ligget ferdig utvannet i fryseren hjemme siden jul. Her har de ligget og lengtet mot sommer, og endelig var tiden inne. De ble tatt med på hytta.

Men for å dampe pinnekjøtt, må man ha en rist. En vanlig metallrist er greiest, men noen sverger til bjørkepinner (som om de smaker forskjellen!). "Det er derfor det heter pinnekjøtt", blir det sagt. Det er slett ikke sikkert. "Pinnene", det kan være ribbeina, det. Her finnes det flere skoler. Pinnekjøtt er alvorlige saker.

Disse får duge

Men på hytta har jeg verken metallrist eller ferdiglagede bjørkepinner fra butikken. Men man vet da råd.
Jeg er jo omgitt av bjørk! Store og små. Dermed ble det ekte bjørkepinner naturell - med bark - fra egen hyttetomt!


På plass i den gamle aluminiumskjelen


Pinnekjøtt er super sommermat, røkt eller urøkt. Salt kjøtt er alltid godt i sommervarmen. Ikke at det er så varmt akkurat, men det er godt likevel. Vannet ut i 15 timer. Ikke et minutt mer. Jeg får frysninger når jeg hører om folk som vanner ut kjøttet opp til to døgn. De er gale. Da liker de ikke pinnekjøtt, mener jeg. 


Dette er lovende!

Mine overvintrede pinnekjøttbiter var kjøttfulle og fine. Tre timers damping, så var middagen klar.
Med dampet sommerkål og nypoteter - og (som man ikke ser på bildet) en stor klatt meierismør og en kald pils. Det gjorde susen.


Ser litt tørt ut. Men en stor klatt smør gjorde susen.


Hva mer kan man ønske seg?!
Jo, en dram. Med det hadde jeg ikke.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar